Cum este el recunoscut de catre vanzatori, cum i se castiga bunavointa ori dimpotriva, daca este un profan, cum i se cultiva interesul, sunt toate acestea taine bine pazite.
In cele de mai jos va voi da indicii despre tipologia colectionarului: aveti in fata dumneavoastra un colectionar prin traditie, unul prin mimetism, unul de bani gata ori pe insusi Mecena?
Confruntat asadar cu discretia in care traieste colectionarul clasic, comerciantul de arta nu are optiuni. Variantele standard de marketare au un rol limitat si de cele mai multe ori sunt lipsite de eficienta. Aceasta pentru ca C.T. nu are in casa colectia "Meridiane - Albume de arta" pentru a se orienta; C.T. traieste de multe decenii arta insasi.
O sa fac aici o mica paranteza: comerciantul si-l doreste cu ardoare in colectia sa (sic!) din doua motive simetrice pe C.T: pe de o parte acesta poate aduce in piata lucrari valoaroase din colectia sa, pe de alta parte poate oricand cumpara ceea ce a aparut la tranzactionare.
La tipologii clasice, comportamente clasice: abordarea unui astfel de personaj ravnit este crearea si cultivarea in timp a unei relatii om la om. C.T. nu va fi deranjat de 1oo de agenti de arta ci de un "unic personaj", a carui charisma va fi atent selectionata de manager. In mod la fel de discret i se vor da vagi sugestii (C.T. stie prea bine ce isi doreste). Unicul personaj va fi instruit sa isi simta clientul si sa ii intre sub piele prin regresul tacerii. Nu ii va scrie decat daca i s-a cerut, nu ii va telefona niciodata si nu ii va trimite SMS de Craciun. Lui C.T. i se va recunoaste in mod neconditionat superioritatea.
Colectionarul "intelectual" este, prin opozitie, favoritul comerciantilor de arta. El insusi creator, scriitor, poet, actor, critic de arta, este conectat la viata cetatii. De aceea comerciantul se poate baza ca ii va fi in mod colegial alaturi, la evenimentele de promovare a colectiilor. Va juca cu usurinta alaturi de manager in orice fel de regie, fie ca se numeste, in limbaj modern work shop, dialog deschis, vernisaj, preview, etc. Intelectualul este magulit de atentia pe care o primeste dar se si simte bine intre muze.
El are un acut simt al estiticului, care il face sa clocoteasca ori de cate ori nu este exteriorizat. Si atunci ce poate fi mai placut decat sa iti impartasesti gandurile ardente alaturi de oameni educati, adusi de catre comerciantul de arta in acelasi loc, al impresiilor bune? Creatorul evenimentului vede in acest tip de colectionar pe partenerul sau apropiat si cladeste in timp, alaturi de acesta, o coexistenta fructuoasa. Cuvintele intoarse de pana intelectualului sunt melodia de fundal pe care marketingul comerciantului de arta isi vrajeste in permanenta (cealalta) clientela.
Cu un astfel de colectionar, pentru ca intelectualul devine el insusi un mare iubitor de arta, comerciantul lucreaza simbiotic. Nu trebuie lansata in privinta sa vreo campanie specifica de vanzari, el va dori sa fie prezent printre cei pe care ii considera, la randul sau, elita. Nici o dificultate asadar in a stabili relatii trainice si planuri de durata medie spre lunga, alaturi de un astfel de creator, beneficiul fiind bidirectional. Si unul si altul vor vinde, vor cumpara, se vor "imbogati" reciproc.
In fine artistul, a treia subcategorie a colectionarilor de traditie, da batai de cap comerciantului. Acesta din urma are nevoie de el, deoarece simtul culorii si formei, modernismul ori traditionalismul sunt cheilede functionare ale artistului... Numai ca, de cele mai multe ori pluteste in sferele sale opiacee si nu te poti baza pe cuvantul sau.
Comerciantul de arta cunoaste valoarea colectiei pe care o are in atelier si in casa artistul si-l doreste si de client si de colaborator iar nu in ultimul rand ar vrea sa sparga monopolul colectiei tinute sub cheie.
Unul dintre cei mai zgarciti colectionari, artistul va accepta in cel mai bun caz schimbul, insa momentele de ananghie vor fi atent urmarite de catre comerciantul de arta pentru propriul sau profit. Poate si acesta este unul dintre motivele pentru care artistul este cu predilectie impermeabil: stie ca arta este ardere interna, fior si teama iar banul nicicand nu poate substitui aceste trairi (cu atat mai putin in momentele de criza).
Dar pentru ca tot un clasic este, marketingul cu metode curate este cea mai buna abordare a acestui tip de colectionar. Relatia tot in timp se dezvolta iar curtoazia comerciantului fata de geniul creator, cu doze mici si constante de fidelitate, va "pacali" pana la urma reticentele singuraticului si ardentului artist.
Pe curand,
C.