Expoziţia A. Severin
Pictor-Sculptor-Architect
1 decemvrie - 1 ianuarie 1943
Sala de pcitură a ziarului "Universul"
Pictor-Sculptor-Architect
1 decemvrie - 1 ianuarie 1943
Sala de pcitură a ziarului "Universul"
"INCHINARE
tinerelor inspiratoare, care au făcut din viaţa mea
psihică şi fizică un cult şi o muncă creatoare. Privirile
lor au mângâiat o frunte, care de mult ar fi fost încreţită,
fără zâmbetul primăverii şi cântul încântării
tinerelor inspiratoare, care au făcut din viaţa mea
psihică şi fizică un cult şi o muncă creatoare. Privirile
lor au mângâiat o frunte, care de mult ar fi fost încreţită,
fără zâmbetul primăverii şi cântul încântării
AUTOPORTRET
In zorii zilei de 15 Februarie, anul 1881, pe un ger cumplit, apare în strada Luminii, din vechea cetate dacică Drubeta, o stea.
La 9 ani, în clasele primare, popa Barbu tocia cu nuiaua degetele micuţului, care copia portretul Regelui Carol I sau "Sentinela" de Grigorescu.
- Drace, să nu mai faci cai verzi pe pereţi! - se răstea popa, lăsând să cadă varga pe degetele sângerânde ale copilului.
Mama sa, deasemenea, îl dojenea aspru pentru apucăturile sale artistice.
La liceu, se simte stingherit de unii profesori, care nu-l încurajează câtuşi de puţin şi-îl fac mai degrabă să prindă desgust de învăţătură.
La 16 ani, desenează, din memorie, la Palatul Regal din Calea Victoriei, în faţa MM. LL. Regele Carol I şi Regina Elisabeta, chipul Auguştilor Suverani.
Regele, surprins de această memorie ageră, îl întreabă: "Ce doreşte tumnifoastra?" In loc să solicite ajutor regal pentru a pleca la paris, el cere simplu: o decoraţie de aur. Regele surâde şi luând o portocală de pe masă spune: "Hun decoraţ pintru tumnifoastra!".
Se înscrie la Scoala de Belle-Arte din Bucureşti. Vara colindă munţii Mehedinţului şi ai Gorjului, noaptea citeşte pe Victor Hugo sau pe Guy de Maupassant. Patru ani de studii la Belle-Arte îi dau aripi, ca să fugă spre Paris cu 84 lei în buzunar.
Nu se preocupă de medalii sau certificate de studii. El vrea să treacă dincolo de condicele biroucraţiei. Străbate ţara per pedes apostolorum. Se duce la mânăstirea Putna, unde, în anul 1904, se serbează 400 ani dela moartea marelui Voevod Ştefan cel Mare. Cunoaşte acolo pe tânăra Lala Filievici, fiica preotului din Stotojineţ. Un timp se opreşte la Storojineţ, apoi prin Cernăuţi-Rădăuţi-Suceava, se îndreaptă prin Poiana Stampii, spre Paris. Lala îl urmăreşte cu gândul, înduioşată de îndrăsneala celui venit din Regat.
Toamna târziu soseşte la Paris, vesel ca şi când ar fi colindat ţări şi ape. Se înscrie la Şcoala Belle-Arte, dar o părăseşte, neavând cu ce să-şi achite taxele. Mai apoi se înscrie la Academina Julien.
Se împrieteneşte cu tânărul doctorand Gorică Alexandrescu, care, ani de-arândul i-a fost de mare folos şi pentru care poartă o mare recunoştinţă.
La Academia Julien, neavând de multe ori cu ce să plătească taxele, făcea pe modelul. Astfel, a pozat în atelierul unor americani, pentru un "Christ pe cruce". Intr-o dimineaţă modeul cade leşinat de pe seletă. Nu mâncase de 4 zile. Profesorul Vernet îl ajută să-şi vie în fire. Un elev, Teodoroff, bulgar, apucă de sub picioarele modelului carnetul de studii şi-l arată prefesorului. Comment, vous faites de la peinture? - exclamă profesorul, iar apoi adresându-se elevilor: - Când voiu lipsi eu dela curs, modelul vă poate face corectura.
In anul 1908 expune pentru prima oară la Salonul Naţional din Paris. O tânără doamnă româncă, din înalta societate, se îndrăgosteşte de îndrăzneţul călător, care voeşte şă-şi ajungă scopul prin mijloace proprii. Această dragoste însă, nu i-a fost de vre-un folos, căci doamna vroia să îl atragă într-un partid politic influent.
In anul 1910, pleacă în călătorie de studii, în Italia. Doria să înveţe tăiatul marmorei. D-rul Swiecinsckz, Gh. Bratu, O.Tafrali îi sunt de ajutor.
La Fflorenţa este îmbrăţişat cu cădură de Profesorul R. Romanelli. Doi ani studiază în atelierul marelui sculptor şi pictor. Era sărac, abia avea ce să mânânce. In atelier, câştiga 40 lire pe 6 săptămâni de lucru. Din cauza sârguinţii, deseori era invitat la masă de profesorul Romanelli.
Intr'o bună zi, crezând că-i face un bine, Profesorul vine cu Kalinderu la atelierul de marmoră. Acest Kalinderu venea în Italia, ca "Ministro del Re di Romania", în care calitate i se deschideau toate uşile. In faţa lui, tânărul nu era decât un biet neghiob de român. "Mă, - îi spune Kalinderu - să faci bine să vii în ţară, ca să nu mai cerşeşti printre străini!" Atât a fost deajuns, pentru ca în faţa Profesorului ROmanelli, tânărul să-i arunce o înjurătură oltenească, de care ispravă toată Florenţa vorbea apoi.
Profesorii-Sculptori Trentacoste, Caradossi, Guerri îl apreciază şi-l recomandă peste tot. Muzeul Uffizi îi cumpără trei lucrări. Este numit "Commissario corrispondente" al Expoziţiei Internaţionale din 1911.
[...]"
Sfârşit partea I
In zorii zilei de 15 Februarie, anul 1881, pe un ger cumplit, apare în strada Luminii, din vechea cetate dacică Drubeta, o stea.
La 9 ani, în clasele primare, popa Barbu tocia cu nuiaua degetele micuţului, care copia portretul Regelui Carol I sau "Sentinela" de Grigorescu.
- Drace, să nu mai faci cai verzi pe pereţi! - se răstea popa, lăsând să cadă varga pe degetele sângerânde ale copilului.
Mama sa, deasemenea, îl dojenea aspru pentru apucăturile sale artistice.
La liceu, se simte stingherit de unii profesori, care nu-l încurajează câtuşi de puţin şi-îl fac mai degrabă să prindă desgust de învăţătură.
La 16 ani, desenează, din memorie, la Palatul Regal din Calea Victoriei, în faţa MM. LL. Regele Carol I şi Regina Elisabeta, chipul Auguştilor Suverani.
Regele, surprins de această memorie ageră, îl întreabă: "Ce doreşte tumnifoastra?" In loc să solicite ajutor regal pentru a pleca la paris, el cere simplu: o decoraţie de aur. Regele surâde şi luând o portocală de pe masă spune: "Hun decoraţ pintru tumnifoastra!".
Se înscrie la Scoala de Belle-Arte din Bucureşti. Vara colindă munţii Mehedinţului şi ai Gorjului, noaptea citeşte pe Victor Hugo sau pe Guy de Maupassant. Patru ani de studii la Belle-Arte îi dau aripi, ca să fugă spre Paris cu 84 lei în buzunar.
Nu se preocupă de medalii sau certificate de studii. El vrea să treacă dincolo de condicele biroucraţiei. Străbate ţara per pedes apostolorum. Se duce la mânăstirea Putna, unde, în anul 1904, se serbează 400 ani dela moartea marelui Voevod Ştefan cel Mare. Cunoaşte acolo pe tânăra Lala Filievici, fiica preotului din Stotojineţ. Un timp se opreşte la Storojineţ, apoi prin Cernăuţi-Rădăuţi-Suceava, se îndreaptă prin Poiana Stampii, spre Paris. Lala îl urmăreşte cu gândul, înduioşată de îndrăsneala celui venit din Regat.
Toamna târziu soseşte la Paris, vesel ca şi când ar fi colindat ţări şi ape. Se înscrie la Şcoala Belle-Arte, dar o părăseşte, neavând cu ce să-şi achite taxele. Mai apoi se înscrie la Academina Julien.
Se împrieteneşte cu tânărul doctorand Gorică Alexandrescu, care, ani de-arândul i-a fost de mare folos şi pentru care poartă o mare recunoştinţă.
La Academia Julien, neavând de multe ori cu ce să plătească taxele, făcea pe modelul. Astfel, a pozat în atelierul unor americani, pentru un "Christ pe cruce". Intr-o dimineaţă modeul cade leşinat de pe seletă. Nu mâncase de 4 zile. Profesorul Vernet îl ajută să-şi vie în fire. Un elev, Teodoroff, bulgar, apucă de sub picioarele modelului carnetul de studii şi-l arată prefesorului. Comment, vous faites de la peinture? - exclamă profesorul, iar apoi adresându-se elevilor: - Când voiu lipsi eu dela curs, modelul vă poate face corectura.
In anul 1908 expune pentru prima oară la Salonul Naţional din Paris. O tânără doamnă româncă, din înalta societate, se îndrăgosteşte de îndrăzneţul călător, care voeşte şă-şi ajungă scopul prin mijloace proprii. Această dragoste însă, nu i-a fost de vre-un folos, căci doamna vroia să îl atragă într-un partid politic influent.
In anul 1910, pleacă în călătorie de studii, în Italia. Doria să înveţe tăiatul marmorei. D-rul Swiecinsckz, Gh. Bratu, O.Tafrali îi sunt de ajutor.
La Fflorenţa este îmbrăţişat cu cădură de Profesorul R. Romanelli. Doi ani studiază în atelierul marelui sculptor şi pictor. Era sărac, abia avea ce să mânânce. In atelier, câştiga 40 lire pe 6 săptămâni de lucru. Din cauza sârguinţii, deseori era invitat la masă de profesorul Romanelli.
Intr'o bună zi, crezând că-i face un bine, Profesorul vine cu Kalinderu la atelierul de marmoră. Acest Kalinderu venea în Italia, ca "Ministro del Re di Romania", în care calitate i se deschideau toate uşile. In faţa lui, tânărul nu era decât un biet neghiob de român. "Mă, - îi spune Kalinderu - să faci bine să vii în ţară, ca să nu mai cerşeşti printre străini!" Atât a fost deajuns, pentru ca în faţa Profesorului ROmanelli, tânărul să-i arunce o înjurătură oltenească, de care ispravă toată Florenţa vorbea apoi.
Profesorii-Sculptori Trentacoste, Caradossi, Guerri îl apreciază şi-l recomandă peste tot. Muzeul Uffizi îi cumpără trei lucrări. Este numit "Commissario corrispondente" al Expoziţiei Internaţionale din 1911.
[...]"
Sfârşit partea I